Natuurlijk zijn er retailers die het prima vinden als er enige vorm van muziek te horen is in de winkels. Kwaliteit is hierbij niet relevant. Budget wel! Voor een lage investering toch een stukje achtergrondmuziek is een wens voor veel ketens.

We krijgen niet voor niets wekelijks de vraag naar luidsprekers tussen de € 10 en € 20,-.
Die we overigens prima kunnen invullen.

Maar…

In specifieke retail omgevingen loont het om aandacht te schenken aan de kwaliteit van het geluid. Denk aan mode- en fashionwinkels, koffiebars en lunchrooms, maar ook in een supermarkt of sportschool.

Door te kiezen voor geluidskwaliteit die past bij de winkelformule wordt een verschil gemaakt met de concurrent.

Voorbeeld 1: muziek in een koffiebar

Je bent franchisenemer van een koffiebar. Dan is muziek onmisbaar voor de sfeer die je wilt neerzetten. Nu kun je door elke HiFi winkel of licht- en geluidleverancier op de hoek een geluidsinstallatie laten plaatsen. Voor € 1.000,- heb je een oplossing. Voor € 10.000,- ook.

Maar stel nu dat er een leverancier is die een geluidsinstallatie kan bieden met achtergrondmuziek, terwijl gasten nog gewoon heel fijn met elkaar kunnen praten. Ook wanneer de muziek op hoge volume staat. Het resultaat is dat gasten langer blijven zitten en waarschijnlijk nog een koffie of muffin extra bestellen.

Dan kies je daar toch voor?

Voorbeeld 2: omroep in een supermarkt

Een supermarkt is het ultieme voorbeeld van een omgeving waar omroepmededelingen, reclameboodschappen en muziek een perfecte mix kunnen vormen om klanten een bepaalde richting op te duwen. Een muziekleverancier is goed in staat om hierin een perfecte balans aan te bieden, die past bij de supermarktformule.

Maar als de klanten de omroepmededelingen niet goed verstaan, dan heeft dit geen nut.

De geluidsinstallatie moet dan ook door een expert worden uitgedacht. En dit heeft niets te maken met budget. Maar alles met aandacht. Het tijdig uitdenken van de juiste installatie zorgt ervoor dat tijdens openingstijden meer geld verdiend kan worden.

Daar hoef je als supermarktketen toch niet lang over na te denken?

Hoe focus op bepaalde frequenties de geluidskwaliteit kan verbeteren

Toelichting op de afbeelding

De grafiek geeft aan waar de nadruk van deze luidspreker ligt als we kijken naar de frequenties. De frequenties worden genoemd op de horizontale as.

Het blauwe deel is sub. Het rood/oranje deel is mid. En het oranje/gele deel is hoog.

De stemmen van een man, vrouw en kind liggen gemiddeld tussen de 100 en 400 Hz.

Door de nadruk te leggen (pijlen in de grafiek) op frequenties in het midden en hoog zorgen de MASK luidsprekers van Apart Audio voor een perfecte verstaanbaarheid.

Hoe wij kunnen helpen?

  • Apart Audio levert een geweldig pakket aan alle audiovoorzieningen, die nodig zijn om een verstaanbare geluidsinstallatie te plaatsen. Van budget oplossingen tot totale muziekbeleving. Stabiele, gebruiksvriendelijke producten met de nadruk op uitstekende verstaanbaarheid.
  • Ons netwerk met Apart Audio Retail Experts heeft een landelijke dekking. Dat betekent dat wij u één aanspreekpunt bieden, maar overal in Nederland snel ter plaatse zijn.
  • Wereldwijd hebben wij veel ervaring met projecten in de retail. Zo is de afgelopen 3 jaar een project uitgerold in Duitsland, waar 4.000 supermarkten zijn voorzien van een Apart Audio geluidsinstallatie.
  • Wij zijn compatible met alle leveranciers van muziek. Al deze systemen en computers zijn direct aan te sluiten op onze apparatuur.
  • Jaarlijks leveren wij met onze installatiepartners 500 projecten op in verschillende branches. Bekijk een greep uit onze referenties.

Een prijs op maat voor uw retail- of horecaformule?

Share This